mandag den 22. april 2013

At gå på Caminoen

Som jeg nok har antydet, var jeg på "pilgrimsvandring" med 22 andre fra min efterskole, i sidste uge. For dem, der ikke ved, hvad det er, står Wiki til rådighed på dette link!
Det var en rigtig fred tur, og der var vildt flot der, i Spanien. Gode grader, også. Vi startede i Sarria, ca. 120 km fra Santiago de Compostela, som var slutmålet. Vi gik den rute, diciplen Sankt Jakob har gået (eller faktisk bare noget af den).  Den rejse endte i katedralen i Santiago, hvor vi så hans kiste og rørte ved en statue/skulptur af ham. Det var ret specielt, og have rimelig meget kuldegysningspotentiale. For at være helt ærlig gider jeg ikke rigtig komme nærmere ind på min tur. Kender i det, når man bare bliver træt af, at fortælle? I stedet er her nogen billeder, og et par råd til dig, hvis du gerne vil ud og pilgrimsvandre, som mig.
Der er mange forskellige ruter at vælge i mellem, og osse mange forskellige afstande.
Man kan sove på nogle Alberguer, der er sovesale, eller lign. specielt for pilgrimme, men man kan osse sove i telt - det gjorde vi!
Lad være med at have for mange forventninger til sådan en rejse, for man må bare "gribe dagen" og tage det som det kommer. Da jeg gik der, blev jeg meeeeget roligt, og det var rigtig svært overhovedet at tænke over det, derhjemme. Det var virkelig skønt. Jeg havde osse nogle dybere samtaler, med min veninde, om alt muligt - men det var ikke sådan jeg fik vildt meget selvindsigt, og lys der gik op for mig. Jeg tror man skal være afsted i længere tid, for at opleve det, noget mere.
Hold øje med de gule pile, der viser én på vej! Selvom de er over det hele, gik mig og en veninde af den, 4-5 gange. Heldigvis er det ikke særlig svært, at finde tilbage på den. Sådan nogle rygsække er nemme at spotte i det spanske landskab.
Man kommer til at møde andre pilgrimme - det er helt sikkert! Hvor meget og hvor længe man snakker med dem, er så op til én selv.
I hvertfald er der en fantastisk stemning over hele Caminoen, og et helt specielt sammenhold, pilgrimme imellem, som jeg meget gerne vil opleve igen! Det ville jeg i hvertfald på vej hjem fra Spanien, man nu, hvor man har fået det hele lidt på afstand, ved jeg ikke heeelt hvordan jeg har det, med det. Billederne kommer i jævnt blandet rækkefølge..


Hundegøen var en stor del af lydbilledet i Espania.


Kors, lavet af pinde og sæt op på hegn, i nærheden af Santigo. Der var MANGE af dem.




Portomarin er en by, på Caminoruten. Der var flere af sådanne beskeder. Der lå osse en sedl, til "Libby" et sted. Hun skulle møde de andre i Ligonde.




Noget der ligner et gravkammer, men faktisk er et kornmagasin (altså til at opbevare korn...)

Mig, der spider Tarte de Santiago. Mål opnået! Vi brugte meget tid på smagsprøver i madspecialitets butikkerne i Santigago.

Ved Finesterra "Verdens Ende" hvor man osse kunne gå til. Men vi blev kørt i bus!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar